(Tämä oli alunperin Anssin postaus, jonka siirsin tänne vanhasta blogista.)
Kaikilla asioilla on sisäsyntyistä arvoa (intrinsic value) ja tilanneriippuvaista arvoa (positional value). Termit otettu siitä R.Normannin Reframing business kirjasta. Esimerkiksi lääkärit ovat tietty arvokkaita sairaalassa ja koti on arvokas minulle kotina. Ajattelin vain, että lääkäreillä on aika paljon positional value kun he matkustavat lentokoneessa jos siellä sattuu joku sairastapaus. Miksi kukaan lentoyhtiö ei anna erittäin halpoja lippuja lääkäreille (ehkä antavatkin?)? Voisin kuvitella, että jotkut ihmiset valitsisivat sellaisen lentoyhtiön mieluummin, jossa tietäisivät olevan lääkäreitä todennäköisemmin koneessa…
No niin, mutta siihen auto ideaan. Kun katsot kaupunkien katuja näet parkkeerattuja autoja joka puolella. Niillä autoilla on tietysti arvoa käyttäjälleen mutta ei silloin kun ne seisovat siellä tien reunassa tuntikausia paikallaan. Arvo on lähinnä negatiivinen, koska joutuu maksamaan parkkimaksuja. Voisiko noilla isoilla metallisilla möhkäleillä olla joillekin arvoa jossain tilanteessa? Esimerkiksi autoissa on iso tavaratila - mitäs jos kehitettäisiin sellainen konsepti, että saisit ostettua auton selvästi halvemmalla, koska et omistaisi auton tavaratilaa aina ja kokonaan vaan se olisi muiden ihmisten käytössä silloin kun et itse sitä tarvitse. Esimerkiksi jos käytät autoa työmatkaan, autosi tyypillisesti seisoo samassa paikassa ainakin klo 09-15. JOku joka on juuri saapunut kaupunkiin matkalaukkujen kanssa tai joku joka on juuri ostanut jotain isoa voisi olla hyvin tyytyväinen jos saisi muutamaksi tunniksi tavaransa turvalliseen säilöön. Avaaminen ja lukitseminen voisi toimia vaikka kännykällä ja jollain koko ajan vaihtuvalla koodilla kuten esim Katin nettiyhteys Koneen verkkoon. Mitä muuta autoissa olisi, jolla voisi olla joillekin muille paljon positional value? Esimerkiksi autot voitaisiin suunnitella siten, että niissä olisi tarkoituksella iso polttoainetankki ja joku systeemi, jolla toinen autoilija voisi kysyä voisiko hän ostaa osan polttoaineesta ja siirtää sen sitten omaan tankkiinsa? Auto toimisi siis ikäänkuin hätäenergiavarastona. Samoin voisi olla kiva jos parkkeeratusta autosta voisi ladata sähköä (starttiakku ja käyttöakku erikseen kuten meidän veneessä ja joku rajoitin ettei varastoa voi imeä tyhjäksi vaan vain sen verran tyhjemmäksi kuin omistaja on valmis myymään). Kaikkein parasta olisi jos omistajan ei tarvitsisi olla fyyisesti paikalla suorittamassa transaktioita. Esimerkiksi kännykällä voisi maksaa ja saada sähkön toimimaan tai polttoainetta imettyä. Tälläiset ideat johtaisivat aivan eri tyyliseen autoiluun kuin nykyisin. Autolla voisi tienata parkkeeraamalla sen tiettyihin paikkoihin, josta ihmiset voisivat ostaa sähköä tai polttoainetta. Jotkut ihmiset voisivat olla innoissaan jos heillä olisi varaa ostaa entistä hienompia autoja, koska tälläisten autojen hintaa voisi laskea palveluvelvoitteen takia. Samoin jotkut ihmiset voisivat saada kicksejä kun voisivat näyttävästi omistajan elkein heittää kadulla seisovan Porschen takakonttiin oman laukkunsa!
Voisiko autot suunnitella valaisimiksi kaduille? Liiketunnistimiksi valvomaan turvallisuutta? Mitäs jos omistaisit vain osan autosta, et esim omistaisi moottoria/energialähdettä vaan se olisi kaikkien tietyssä arvosysteemissä mukana olevien käytössä?
Tilaa:
Lähetä kommentteja (Atom)
3 kommenttia:
Mahetsu idea! Nyt rupes tietysti heti raksuttamaan, että mihin muuhun kuin lääkäreihin ja autoihin tätä ajatusta voisi soveltaa.
Mitä jos tätä juttua varten kehittäis yhteiskäyttö 2.0 palvelun. Auton käyttö ois jaettavissa muille, kirjaisit vain palveluun ne ajat, jolloin autoa ei tarvi.
Palvelusta voisi sitten etsiä lähimmän vapaan auton sijainnin, ottaa auto käyttöön koodilla, ajella ja palauttaa samaan paikkaan. Maksu, joka veloitettaisiin suoraan käyttäjätililtä, bensiinin kulutuksen ja käyttöajan (vakuutusmaksut jne.) mukaan.
Niinpa niin. Kaikki olisi mahdollista jo nykyisilla autoilla, jos meilla vain olisi kaikki autot "verkossa" ja omistajuus maariteltaisiin uudella tavalla. Jarkon ehdottama idea on jotain omistusautoilun ja perinteisen autonvuokrauksen valissa. Tottakai tuossa olisi helvetisti ongelmallisia kohtia ja selvitettavia asioita mutta olisi siina paljon hyotyjakin!
Anssi
Lähetä kommentti