(Tämä oli alunperin Anssin postaus, ei Pian.)
Arvioin juuri Enni Äijälän lopputyötä (TAIK - 2006) "You could have it so much better - matkapuhelimien personointi ja massaräätälöinti" ja siinä oli kiinnostava jaottelu, joka ainakin itselleni selvittää käsitteitä:
Massaräätälöinti: tavoite on suunnitella, valmistaa, markkinoida ja toimittaa kohtuuhintaisia tuotteita, jotka täyttävät lähes yksilölliset asiakastarpeet.
Personoinnin tavoite on massaräätälöinnin tapaan käyttäjän asikastarpeiden huomioiminen. Massaräätälöinnissä yritys valmistaa tietylle kuluttajalle, hänen tarpeidensa mukaan valmistetun tuotteen. Vastaavasti persnonoinnissa kuluttaja tekee itselleen omia tarpeitaan vastaavan tuotteen yrityksen mahdollistamana. Personointi on aina yrityksen sallimaa, mutta käyttäjän itsensä tekemää.
Tuunaus on ihmisen itsensä tekemää tuotteen muokkausta, johon yritys ei vaikuta.
Toi tuunaus ja sitä kautta toi Civic-esimerkki on todellakin lähellä Lead usereita...
Tilaa:
Lähetä kommentteja (Atom)
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti