Köyttöliittymäblogissa oli kirjoitus lead usereista, jotka ovat lähellä meikäläisen sydäntä (ja tulevaisuudessa valmistuvaa väitöskirjaa). Köyttiksessä oli myös linkki tuoreehkoon haastatteluun, jossa Eric von Hippel vastailee Democratizing Innovation -kirjaansa koskeviin kysymyksiin. (Täällä on vähän vanhempi New York Timesin juttu.)
Meikäläisen oli pakko mennä kommentoimaankin Köyttiksen postausta. 3 pääpointtiani olivat:
1) Lead usereille ei ole olemassa virallista käännöstä. Itse lead usereista suomeksi luennoidessani käytän käännöstä “edelläkävijäkäyttäjät”. Sitähän lead userit nimenomaisesti ovat. (Tosin kaikista mieluiten puhun silti suomeksikin lead usereista.) Köyttiksen mainitsema “kärkikäyttäjät”-käännös on jo useissa lähteissä varattu early adoptereiden käännökseksi.
2) Kun puhutaan hyödystä, jonka innovaatio tuottaa käyttäjäkeksijälleen, niin täytyy muistaa, että aidon lead userin tunnistaa nimenomaan siitä, että hänen kokemansa TARVE on niin suuri, että se on tyydytettävä tavalla taikka toisella. Tällöin mikä tahansa ratkaisu, joka tarpeen tyydyttää, kelpaa. Ja tätä ratkaisua ei myöskään mikään rahamäärä korvaa. Esim. jos esim. kuuron täytyy pystyä soittamaan kännykkäpuhelu, ei tukko rahaa tyydytä tätä tarvetta vaan mikä tahansa ratkaisu, jolla puhelun saa soitettua. Eli Ericin sanoin (kuten Köyttiskin mainitsi): Käyttäjäinnovaattorit hyötyvät innovaatiosta käyttämällä sitä, valmistajat myymällä sen.
3) Useimmat tuntevat Rogersin 5 käyttäjäryhmää: Innovators, Early adopters, Early majority, Late majority, Laggards. Nämä ryhmät ovat olemassa silloin, kun markkinoilla on jo jotain tavaraa tarjolla. Lead userit joutuvat innovoimaan silloin, kun tarpeen tyydyttävää ratkaisua EI ole vielä tarjolla. Ohessa vielä piirtämäni kuva, joka toivon mukaan selventää.
Lisäksi täytyy mainita, että Rogersin “innovaattorit”-nimitys on harvinaisen harhaanjohtava, koska ryhmän kuvauksesta käy joka tapauksessa ilmi, että nämä tyypit eivät todellisuudessa Rogersinkaan mielestä innovoi yhtään mitään:
“Innovators: the first 2,5 % who adopt a new technology. They are ‘venturesome’ almost to the point of obsession, and willing to absorb high costs and uncertainties for the reward of being first to adopt new technologies.”
Jos Ericin turinat muuten kiinnostavat, niin luentoja voi katsella Ericin omilla sivuilla sekä MIT:n OpenCourseWare-sivuilla. Ericin sivuilta löytyy myös luettavaa: kirjoja ja artikkeleja.
maanantai 28. huhtikuuta 2008
Tilaa:
Lähetä kommentteja (Atom)
2 kommenttia:
Hyvä, tuo kuva on linjakkaampi kuin Hippelin esittämä.
pia moi, törmäsin tällaiseen: http://coinnovative.com/
Uusimmassa postauksessa "Johnny Chung Lee: A perfect example of lead user innovation" :)
Lähetä kommentti