perjantai 15. elokuuta 2008

Positional value ja mehiläiset

Jokin aika sitten bongasin uutisista, että mansikan viljelijät ostavat pölytyspalveluita mehiläistarhaajilta. Tarhaaja roudaa siis paikalle yhden mehiläispöntön ja antaa mehiläisten hoitaa hommat. Kyseessä on klassinen win-win-tilanne, kun viljelijä saa tehokkaan pölytyksen ja tarhaaja saa medestä tuotettavan hunajan. Edellä mainittu lienee jo suurta bisnestä esim. USAssa.

Tämä lisäksi oli kuitenkin osattu hyödyntää myös positional value -ajattelua:
Kun mehiläinen tulee pöntöstä ulos, se astelee oviaukolle levitetyn homeentorjunta-aineen (en muista tarkkaan, oliko kyse homeesta vai punkeista vai mistä) läpi, jolloin mehiläiseen takertuu torjunta-ainetta. Torjunta-aine leviää mehiläisen pölyttäessä täsmällisesti kukkiin eikä minnekään muualle. Torjunta-ainetta tarvitaan tällä tavalla levitettäessa murto-osa siitä, kuin jos viljelijä esim. ruiskuttaisi koko mansikkapenkin läpi.

Ei kommentteja:

Blog Widget by LinkWithin